Varför träna?

0kommentarer

Varför tränar jag?
 
Det är mycket debatter om smala är mer friska än rundare människor. En smal människa som inte tränar eller en rund människa som tränar?! Eller en vältränad smal tjej som har muskler?
 
Kan vi alla bara inte få se ut som vi vill och inte ha denna kroppshets? Jag blir rädd när jag tänker på vilken värld mina barn ska växa upp i.
 
Jag tränar för att jag vill må bra. Jag känner att jag blir mer uthållig, lyckligare och lugnare i mitt sinne när jag tränar. Jag får mer tålamod till vardagen och stressar inte upp mig lika fort över småsaker, vilket kan vara väldigt bra när man har småbarn. Sen tycker jag det är skoj att träna och se förbättringar i styrka och uthållighet och förändringar i min kropp. Jag tycker om att springa en sträcka och sen springa samma sträcka några veckor senare för att se om jag tränat rätt och kan springa den sträckan snabbare. Eller orka lyfta tyngre på gymmet. Eller orka mer på ett gruppas såsom box eller dylikt. Det är nog det som motiverar mig till att fortsätta träna, att jag vill bli snabbare, starkare. Slå mina egna personliga rekord. Jag är inte snabb eller stark om jag jämför med mig med andra och då blir det inte roligt utan jag fokuserar bara på mina egna rekord och försöker slå dem. I år har jag sprungit mitt snabbaste 5km-lopp i september men jag har inte än nått mitt mål att springa under 25min, vilket jag hoppas att jag ska klara av under 2013.
 
Tyvärr har löpningen fått stå åt sidan nu ett tag eftersom min hälsena gjort ont men nu börjar det kännas bättre. Jag kör vadövningar för att bli starkare i vaden, samt massera vaden. Har läst på många ställen att det kan vara en orsak till problem med hälsenorna, att man är svag i vadmuskelaturen. Har istället kört många gruppass på gymmet där en favorit är box.
 
I torsdags på gymmet körde jag Activio, vilket är spinning med pulsband. Framme hos instruktören har de kört ner en vit tavla där allas puls ses. Eftersom man tryckt in sin maxpuls beräknar de vilken % man ligger på. Och sedan under passet instruerar instruktören om var i zonen man ska lígga! Mycket skoj!

Kommentera

Publiceras ej